PKPiR – jak prowadzić księgę przychodów i rozchodów?

Zakładając własną firmę należy liczyć się z ogromem pracy i obowiązków księgowych, wśród których często pojawia się również PKPiR – podatkowa księga przychodów i rozchodów. Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak prowadzić tę księgę? Czy każdy przedsiębiorca ma taki obowiązek? 

Na te i inne pytania dotyczące PKPiR odpowiedzi znajdziesz poniżej!

Kto ma obowiązek prowadzić PKPiR?

Podatkową księgę przychodów i rozchodów (PKPiR) mają obowiązek prowadzić spółki cywilne, spółki jawne, spółki partnerskie oraz osoby fizyczne, które prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą.

Podatkowa księga przychodów i rozchodów – co to?

PKPiR, czyli podatkowa księga przychodów i rozchodów, to dokumentacja, w której przedsiębiorcy zapisują wszystkie operacje finansowe związane z ich działalnością. To swoisty „dziennik finansowy”, który pozwala na monitorowanie przepływów pieniężnych i kontrolę nad finansami firmy.

Prowadzenie PKPiR jest więc nie tylko obowiązkiem, ale również kluczowym elementem prowadzenia działalności gospodarczej. To w PKPiR rejestrujesz wszystkie swoje przychody i wydatki, budując klarowny obraz finansowy swojej firmy.

Ale jak właściwie to zrobić? Jak sprawić, żeby Twoja PKPiR była dokładna i zgodna z przepisami prawa podatkowego? To pytanie nurtuje wielu przedsiębiorców, zwłaszcza tych rozpoczynających swoją przygodę z biznesem. Istotne jest, aby prowadzić ją systematycznie, używając przejrzystego systemu zapisów. To jednak nie wszystko!

W jaki sposób powinna być prowadzona PKPiR?

Zapisy do księgi przychodów i rozchodów powinny być prowadzone na bieżąco, w sposób spójny i jednolity. Karty powinny zostać ponumerowane, a każda sprzedaż oznaczona kolejnym numerem wpisu wraz z wysokością i datą uzyskania przychodu. Taka sama zasada dotyczy ewidencji kosztów (wydatków). Zapisy należy prowadzić w polskim języku i polskiej walucie

Ewidencja posiadająca błędy formalne (brak zbroszurowania, brak numeracji poszczególnych kart lub chronologii) jest uznawana za ewidencję wadliwą.

Jak uniknąć wadliwej ewidencji PKPiR?

Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów to zadanie wymagające dużej dokładności. Właśnie dlatego przedsiębiorcy (a w szczególności średnie i duże przedsiębiorstwa) decydują się na pomoc biura rachunkowego, takiego jak działające w małopolsce Biuro rachunkowe Tarnów, oferujące profesjonalne usługi księgowo-rachunkowe, a w tym prowadzenie PKPiR.

Czy KPiR można prowadzić ręcznie?

Na rok 2024 – tak. Przepisy nakładające obowiązek prowadzenia PKPiR wyłącznie elektronicznie zaczną obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2026 r.

Czy trzeba zgłaszać prowadzenie PKPiR?

Nie. Obowiązek pisemnego zgłoszania prowadzenia PKPiR zniesiono wraz z początkiem 2018 roku.